Tuesday, October 20, 2015

MENGEJUTKAN!! Kisah Bayi Yang Selamat Pada Tragedi Hinghland Tower Setelah 20 Tahun Berlalu

KISAH BAYI YANG SELAMAT PADA TRAGEDI HINGHLAND TOWER SETELAH 20 TAHUN BERLALU | disebalik Kejadian mengerikan runtuhan bangunan HINGHLAND TOWER rupanya masih ada satu cerita tentang bayi yang terselamat ketika tragedi itu, yang kini sudah lebih 20 tahun berlalu .

“Saya teringin berjumpa ‘bayi’ itu. Saya nak tahu apa jadi dengan dia dan saya tak akan berhenti mencari dia.”

Itu luahan Tan Sri Mohamad Zaman Khan Rahim Khan kepada penulis ketika bertemunya.Sudah lebih dua dekad, beliau ‘mengenali’ bayi itu, tetapi pertemuan mereka hanya sebentar dan ketika kanak-kanak itu belum mampu mengingati banyak perkara dalam hidupnya.


Sudah hampir 21 tahun tragedi kondominium Highland Towers runtuh berlalu, namun tidak ada satu detik pun kenangan itu yang lupus daripada ingatannya. Tambahan pula, beliau antara individu yang menyelamatkan ‘bayi’ berkenaan, Nur Hamidah Najib, 18 bulan dan ibunya, Umi Rashidah Khoruman, 22, dalam insiden malang yang mengorbankan 48 nyawa.

“Saya memang menyimpan impian untuk berjumpa dengan bayi yang kami selamatkan kira-kira 20 tahun lalu. Bayi berkenaan warga Indonesia. Justeru, saya berusaha untuk mendapatkan bantuan daripada pihak kedutaan untuk berjumpa dengan bayi berkenaan, mungkin dia kini sudah berusia awal 20-an.

“Saya pernah terbaca, emak bayi berkenaan berada di Indonesia. Saya akan teruskan usaha mencari bayi berkenaan. Mungkin pada usianya hari ini, remaja itu sudah berkahwin. Saya hendak tahu bagaimana keadaannya sekarang.” katanya.

Mungkin ramai yang sudah tahu, Zaman Khan adalah antara pegawai kanan polis terawal tiba di lokasi kejadian. Mungkin ramai juga yang mengingati ‘babak’ Zaman Khan berdiri di atas runtuhan dan mendukung seorang bayi, seorang daripada hanya dua mangsa yang berjaya diselamatkan dalam tragedi 11 Disember 1993, yang menyayat hati itu.

 Mengimbau saat itu, Zaman Khan yang ketika itu Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Polis Diraja Malaysia (PDRM), dipanggil ke lokasi kejadian. Maklumat awal yang diterima, pokok jatuh atas bangunan. “Saya terfikir, kenapa beritahu saya perkara ini? Bagaimanapun, sebagai anggota polis, kami bertanggungjawab menyelamatkan harta benda dan nyawa. “Ketika itu, baru saya dimaklumkan, kondominium runtuh dan ramai yang mati.


Sampai di tempat kejadian, sudah ada pasukan penyelamat yang mencari mangsa yang masih hidup. “Saya pun berjalan di atas bangunan yang runtuh, terdengar suara orang minta tolong, tapi orangnya tak nampak, namun suaranya makin kuat. Apabila timbunan kayu dan batu dialihkan baru kami nampak seorang bayi bersama ibunya.

Anggota bomba yang tarik keluar bayi dan ibunya,” katanya. Hari ini, apabila melalui kawasan Highlands Towers yang dipenuhi tumbuhan, beliau pasti berasa sayu. “Sayu melihat keadaan Highlands Towers. Dua bangunan masih teguh berdiri. Penagih dadah jadikan bangunan itu untuk melepaskan gian. Bangunan itu tidak ada hantu. Ketika penggambaran Highlands Towers, saya terbabit sama.

Baca Sepenuhnya Lagi :DISINI


0 comments:

Post a Comment

Popular Posts